Hiilikuitusylinterit - Kevyt Hydraulisylinteri
Itävaltalaisen MARK Hydraulikin ultrakevyet hydraulisylinterit omaavat lujan ja stabiilin hiilikuituvaipan.
MARK sylinteri on keskimäärin 30%...70% kevyempi kuin tavallinen terässylinteri - vastaavin mitoin ja kuormitusarvoin. Hiilikuituvaipan ja muiden osien materiaalivalintojen avulla on saavutettavissa erinomainen korroosionkesto.
Tyyppejä saatavilla sekä kaksitoimisina että yksitoimisina. Rakenne räätälöidään sovellukseen sopivaksi. Malli, mitat ja paineenkesto saatavissa halutun mukaisesti.
Perusrakenne sisältää useita patentein suojattuja keksintöjä. Keksintöjen ansiosta hiilikuituvaipparakenne on luja ja erittäin stabiili. Tällä taataan sylinterirakenteen väsymiskestävyys syklisten kuormitusten alaisena.
Kevyempi liikuttelu - Kevyempi kone - Parempi kesto
Sylinterin omapaino = Haittakuormaa (koneen hyötykuormasta pois)
- Siirtokuormaus / Jatkuva työ
- Siirreltävän massan kevennys
- Pienempi tehontarve
- Polttoaineensäästö
- Ympäristöystävällisyys
- Siirreltävän massan kevennys
- Nosturit / Puomilaitteet
- Puomin kevennys
- Ulottuman kasvatus
- Asemointitarkkuus / Dynamiikka helpompi hallita
- Parempi vakavuus / Pienempi vastapainon tarve
- Puomin kevennys
- Ajoneuvojen akselimassarajoitteet
- Päällirakenteen kevennys
- Hyötykuorman lisäys
- Päällirakenteen kevennys
- Sähkökäyttöihin siirtyminen
- Akku tuo lisäpainoa
- Hiilikuitusylinterit keventävät
- Akku tuo lisäpainoa
- Kentällä huollettavat laitteet
- Kevyt komponentti
- Käsittelyn helppous/turvallisuus
- Kevyt komponentti
- Laitteiden omapaino kevyemmäksi
- Käsinkannettavat laitteet
- Sisätiloissa liikkuvat laitteet
- Maaperää tallaavat laitteet
- Korroosiolle alttiit käyttöympäristöt
- Teollisuus (kemikaalit jne.)
- Marine ja offshore
- Ulkokäytöt
Paljonko laitteenne kaikki sylinterit painavat yhteensä? Paljonko pelkkien sylinterien liikutteluun käytetään energiaa tunnissa/päivässä/vuodessa?
Hiilikuitu
Hiilikuitu on tunnetusti luja ja jäykkä materiaali, jonka avulla voidaan saavuttaa teräkseen verrattavat lujuusominaisuudet murto-osalla painosta. Kevytmetalleihin verrattuna hiilikuidulla voidaan saavuttaa paremmat lujuus- ja väsymiskesto-ominaisuudet. Hiilikuidulla on hyvät värähtelynvaimennusominaisuudet ja se kestää hyvin väsyttävää kuormitusta. Hiilikuitu ei ole altis ruostumiselle eikä lämpölaajenemiselle eikä se ole magneettista. Hiilikuitu on anisotrooppinen materiaali, jonka käyttö vaatii materiaalituntemusta, koska mm. kuitujen suunta, määrä, tyyppi ja sijainti vaikuttavat lujuuteen samoin kuin matriisimateriaali ja kovetusprosessi.
Hinta
MARK hiilikuitusylinteri on suunniteltu alusta alkaen massatuotteeksi, laajalle käyttäjäkunnalle. Kehitystyön keskeinen tavoite on ollut suunnitella mahdollisimman pitkälle automatisoidusti valmistettava komposiittisylinteri. Hinta/Hyöty-suhde on edullinen laajassa skaalassa mobile- ja teollisuuden sovelluksia missä painolla on merkitystä tai käyttöympäristö asettaa vaatimuksia.
Testaus & Kestävyys
Hiilikuitusylinterien kestävyyskriittisimmät kohdat on ratkaistu patentoiduin keksinnöin. Tehtaan sisäisissä väsytystesteissä MARK-sylinteri on kestänyt ylivoimaisia kuormia/aikoja kilpaileviin ratkaisuihin verrattuna.
Valmistus
Kevytsylinterien valmistus pohjaa MARK konsernin 100-vuotiseen kokemukseen ja valmistustekniseen tietotaitoon. Hiilikuituosien valmistus on eräs konsernin ydinosaamisalueista. Vaipan valmistus tapahtuu esim. osin/täysin automatisoiduilla kuitukelauskoneilla.
Suunnittelu & Rakenne
Sylinterin sisällä vaikuttaa tunnetusti erilaisia sykkiviä voimia. Rakenteen on kestettävä nämä dynaamiset voimat ollen silti kevyt. Kevytsylinterin suunnitteluun on vuosien varrella osallistettu useita tahoja mm. teknisiä suunnittelijoita, metallurgeja, partnereita teollisuudesta, muoviasiantuntijoita ja tieteellisiä tutkimuskeskuksia.
Sylinteriputki koostuu ohutseinäisestä sisälainerista jonka päälle tuodaan hiilikuitulujite. Pohja/pää/mäntä/varsi valmistetaan valikoiduista metallimateriaaleista (terässeokset / lujat alumiiniseokset), materiaalivalinnoista vastaavat MARK:in metallurgit. Tiivisteinä voidaan käyttää tavallisia sylinteritiivisteitä, koska tiivistettävät-/liukupinnat ovat metallipintoja.
Hiilikuitusylinteri - Ominaisarvoja
Konserni:
MARK Gruppe on 100-vuotias perheomisteinen teknologiakonserni, jolla on tehtaat Itävallassa, Sloveniassa ja Kiinassa. Konsernilla on vuosien varrelta runsas määrä keksintöjä, lähtien kengänsoljista ja päätyen turvavaljaisiin ja autonosiin. Erityistä vahvuutta ovat mm. syvävedetyt osat, joita toimitetaan autoteollisuudelle ja valmistetaan miljardeja vuosittain. Mark Hydraulik on vuonna 2008 perustettu hiilikuitusylintereihin keskittynyt osa konsernia.
Artikkeleita Teknisissä Julkaisuissa:
O+P Fluidtechnik 04/2020 : Titelstory: MARK-CFK-ZYLINDER
Fluid 01-02/2019 : Diese Vorteile haben moderne CFK-Hydraulikzylinder
MaschinenMarkt : Leichte Hydraulikzylinder in Serie
Leichtbauwelt - Optimierter Materialmix macht Hydraulikzylinder leicht